tisdag 7 december 2010

SkrivPuff 2010:331 - Om att ha tid

    Man har all den tid som är uppmätt åt en. Vad man sen gör med den är en annan fråga. "Man har all tid i världen", är ett uttryck som brukar användas i början. Ha, vad man bedrar sig. Man har bara den tid som är uppmätt åt en.
    Min kompis kompis kompis. Han som trodde att han hade all tid i världen. Hans tid tog slut förra veckan. "Vintervädret", sa någon. "Hans tjatiga fru", sa någon annan. Själv tror jag att det berodde på, just det, brist på tid. Hade hans skeppa varit något större och hade han inte bränt sina ljus i båda ändar hade utsträckningen räckt lite längre. Det är som en annan kompis sa;
   "Om du integrerar livet som en funktion på det sätt du lever ditt liv. Den enda variabeln är livsstilen. Integrera sen från noll fram till du dör, så kommer det visa sig att ytan blir konstant."
   Ett annat sätt att säga det är; "Lev hårt - dö ung - bli ett vackert lik."
   "Fan trot", sa den kommunala tjänstemannen som just hade blivit av med tjugofemprocent av budgeten för vintervägunderhållet.
   "Kan man spara tid?" Alla tror sig veta vad man menar med det uttrycket, men är det sant? Klart ni inte kan spara tid. Det är rent och skärt nonsens. Som om man kunde ta ett par timmar här och ett par timmar där och lägga det i en hink för att spara till sommarens ljusa och glada dagar. En förbrukad timme är en förbrukad timme, hur mycket vi än vill tro motsatsen. Det enda viktiga är vad vi gör med den timme vi har till vårt förfogande.
   Prirotering. har ni hört det ordet förr. Det är vad livet handlar om. I alla bemärkelser prioriterar vi. Den som inte har tid till någonting, prioriterar dåligt. "Säg NEJ" för fanken. Prioritera, planera och gör sen vad ni vill. Det är tricket. Tid har vi alla, det är bara frågan vad vi gör med den.
   Repetera efter mig; "Jag har all tid som finns, det är bara frågan vad jag gör med den."

Tid vare med Er.

5 kommentarer:

  1. Håller med i allt utom att min tid är uppmätt åt mig.

    Intressant och kul läsning. Gillade sista "bönen" eller vad man ska kalla det.

    SvaraRadera
  2. Snyggt, rappt och klokt. Jag gillar slutklämmen och repeterar friskt!

    SvaraRadera
  3. Kanske kan det ibland vara behovet av prioritering som är stressande...?

    SvaraRadera
  4. Intressant. Fin balansgång mellan alltför uppdiktat och stilistiskt snyggt.

    SvaraRadera