lördag 6 februari 2010

SkrivPuff 2010:37 - Om att slippa

    - Nu kör vi.
    Sheriffbruden närmade sig blobben som låg som en utsmetad pannkaka på den ojämna asfalten.
    - Pschhh.
    Stanken spred sig med kvadraten på hypotenusan. Putte höll för näsan, jag som var van vid det mesta skrattade rått rakt ut, men drog mig en meter bakåt för säkerhets skull. Sheriffbruden log så där tufft som bara tuffa brudar gör.
    - Sicken råtta, sa hon och sprakade till blobben ytterligare en gång.
    - Uff, uff, svarade den.
    När det inte fungerar att få ett ordentligt svar måste man koppla in de små grå som finns i de övre regionerna. Att tänka logiskt och lägga ihop två plus två är min specialitet. Om jag får säga det själv, så anser jag att mina grå är bland de vassaste som idag finns på Norr i Norrköping eller fordom seglat för om masten på trebenstraden Sydney, Yokohama och Shanghai.
    Blopp, en vidrig doft, uff, uff kan bara sluta på ett enda sätt.
    - Stick, skrek jag när syntaxerna hade slagit till och slutsatsen hade slagit ner som en tromb i mitt sinne.
    Sheriffbruden tittade skumt på mig, Putte gjorde som jag sa och började dra sig bakåt. Det enda problemet var att runt hörnet kom det en gåsrad av femåringar knallandes med tre barska förskollärare av kvinnligt kön strategiskt utplacerade. Nu var goda råd dyra. Vem vill se hur de små människorna kom i vägen för en ordentlig dos av den vidriga gasen som inte bara ger en doft i näsan utan om koncentrationen av den svavelhaltiga gasen är tillräckligt hög, kommer de små att trilla till marken en efter en.
    Blobben hoppade upp och ner. Gastrycket var nu så högt att den saktade lättade från marken och började studsa runt bland barnen. Hade inte Sheriffbruden varit den hon var, så hade det kunnat sluta synnerligen illa.
    - Uff, uff, sa den. Pschhh.
    Den underbart tuffa långskaftade Sheriffbruden gjorde nu något som jag var glad att slippa. Inte bara det att hon räddade de femton små människorna från en livslång traumatisk upplevelse, hon räddade även Putte och mig från att förgås i den gas som innehållet genererade. Hon plockade försiktigt upp blobben och bar den försiktigt i sin söta nypa innan den med en duns försvann i en sjuttiofem centimeter hög och trettiofem centimeter i diameter svartmålad cylinder med lock.
    - Grabbar, sa hon så där överslätande. Hundbajspåsen ska man lägga i denna för ändamålet avsedda latrintunna.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera