söndag 28 mars 2010

SkrivPuff 2010:86 - Om en förlorad timme

  Det ringde på dörren. Han slutade genast att packa den slitna resväskan som stod uppställd mitt på golvet, den som hade varit på hans resor tvärsöver världen under de senaste fem åren. Utanför dörren stod en alldaglig man av okänt ursprung. Ingen sa något. Mannen lämnade över ett kuvert, tittade på honom med en blick som sa något. Peter kunde inte avgöra vad, men det gav honom en krypande känsla av obehag.
    När han öppnade kuvertet trillade ett pass ut. Han själv hade fått ett nytt namn och en ny identitet. I kuvertet låg en lapp med en sifferrad och ett banknamn med en webbadress https://www.credit-suisse.com/ch/en/ samt en biljett. Telefonen, den med det säkra kortet, ringde och när han svarade sade en mansröst;
    "The code is WATER2010 with capitals."
    Därefter sa det klick i luren. Peter kunde nu inte hålla sig utan gick genast och provade att logga in på bankens hemsida. De åtta nollorna som lyste mot honom fick hela kroppen att gå i spinn av förtjusning. Han räknade åter nollorna, begrep hur mycket pengar det var som fanns där. I dollar!! Hade han haft några betänkligheter innan var de nu som bortblåsta. Han grep sin telefon.
    "Tjena morsan. Det är jag."
    Han kunde höra på tonen i den andra änden att hon blev glad.
    "Kommer du hit?"
    "Jag ska iväg på ett jobb. Jag kommer hem inom en vecka."
    Att morsor inte vet ens eget bästa kände han till sen gammalt, men nu gick det överstyr. Till slut blev han tvungen att lugna henne.
    "Det ärt det sista jobbet. Jag lovar. Sen har jag vad jag behöver. En miljard dollar morsan. Tänk dig. En miljard dollar."
    Att morsan inte riktigt trodde på upplägget förstod han ganska snart. "Är det för bra, är det inte sant", sa hon, men det ville han inte tro på utan la på efter ett försäkrat henne att allt skulle gå bra. Han gick in på internet och började läsa på om landet han skulle till. Tiden var GMT-2, så han skulle förlora en timme när han åkte dit. "Inte mycket till jetlag", tänkte han. "Har varit om värre förr."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar