måndag 3 augusti 2009

SkrivPuff 215 - Obekväma frågor

Ord såsom PK-media, etnicitet, vitpixla, sosse-Sverige, kulturberikare, mångfaldsivrare och bidragstagare används bland en så länge minoritet av Sveriges befolkning. När man läser de webtidningar och tar en artikel för sig kanske det inte verkar så allvarligt men lägg samman dessa med kommentarerna så uppstår en helt annan bild. Varför har det blivit så? Varför har hatet tillåtits breda ut sig? De människor som skriver dessa insändare och kommentarer har det i grund och botten bra och deras problem kan anses i stort vara ett i-landsproblem.

Varför ska vi inte öppna vår dörr för de som har det svårt? Varför ska vi låta andra svälta ihjäl medan vi sväller över alla våra breddar. Som en kollega till mig sa "En tredjedel av jordens befolkning bantar, resten svälter." Det är klart vi ska, kan det självklara svaret tyckas vara och vilket det är för mig, då jag faktiskt inte kan se några större problem med att umgås med med människor från andra kulturer och som pratar andra språk.

De människor som använder de ord som står ovan står oftast för en människosyn som för mig är vedervärdig, som utgår från grupptillhörigheten och inte utgår från den enskilda människan. "Ut med dem allihopa.", "Om jag vore polis så skulle jag åka ned till stationen och ta en fikapaus. Låt dom slåss och göra upp själva. Då kanske det blir lite självsanering istället." Dessa citat är typiska för de åsikter som florerar på nätupplagorna från "sanningsägarna".

Ibland dessa inlägg kommer ni att se förkortningar som MENA, MEA osv ... Innan jag fick det arbete jag har idag så visste jag inte vad det betydde men efter lite Googling så begrep jag att det är Middle East And Northern Africa respektive Middle East and Africa det betyder. För den intresserade kan jag lägga till ett annat område som är ganska så okänt i Sverige, LEVANT.

Jag begriper inte varför alla dessa företeelser inte debatteras mer i den politiska världen. Tror alla att fenomenet kommer att försvinna av sig självt bara vi håller tyst? Det är dags att ta debatten och visa på att hat segregerar, medmänsklighet integrerar. I Sverige finns det idag en åsiktsflygel som står för hatets och segregationens väg genom bl.a. Sverigedemokraterna, Info 14 och andra nazigrupperingar, AFA och andra vänstergrupperingar.

Alla de obekväma frågor som måste ställas och debettar som måste tas innan valet 2010 för att mota Satan vid dörren syns ännu inte till. Varför ställer sig inte politikerna upp och skriker? Varför skramlar inte hela svenska befolkningen med sina nycklar för att mota bort kräken, de som sprider hatets budskap i svenska folkets namn?

Jag vill inte ha dem här, jag vill inte dem där, jag vill inte ha dem någonstans. Hatets människor måste motas bort. Jag hoppas att ni är med mig. Är ni med mig?

3 kommentarer:

  1. Ja. Typ. Älska ihjäl de jävlarna! I alla fall deras hat.

    "vitpixla"? Aldrig hört.

    Lycka till med dörren!

    SvaraRadera
  2. ja älska ihjäl deras hat, härligt att läsa om åsikter och så viktiga åsikter vi har mycket att göra inför valet, våra röster behövs då

    SvaraRadera
  3. Den debatten är väl jätteviktig på ett politiskt plan, men kanske ännu viktigare att ta i fikarummen, att inte bara åka med när någon avfyrar floskler, säga emot och våga stå för medmänsklighet. Bekämpa jargongen på gräsrotsnivå. Mun mot munmetoden.

    SvaraRadera