fredag 7 augusti 2009

SkrivPuff 219 - "Goodie-bag" för författare

Jag kände inte igen väskan som stod utanför min dörr när jag kom hem från arbetet den kvällen men det stod mitt namn på den så jag tog in den och ställde den på köksbordet. Jag hängde av mig ytterrocken och tog av mig gummistövlarna. Jävlar vad blött det blev, nu skulle inte huskorset bli glad om hon såg hur det såg ut så det var lika bra att torka av det med en gång.

Väskan, som var lite liten, men den hade ett par kuliga streckgubbar på som sprang och studsade lite för sig själva, och så någon liten text som jag inte såg vad det var och så någon större. "För författare" stod det. Jisses, vad spännande, jag gillar att få presenter och vem det kommer ifrån kvittar lika egentligen bara det är kul.

Jag öppnade påsen och hällde försiktigt ut innehållet på bordet. Till min förvåning låg där en massa-bra-att-ha-grejor:
1. En lektörstjänst som inte kostade för mycket;
2. Ett bra program för att systematisera böckerna jag skriver på då StorYBook är både krångligt och svårt att förstå sig på;
3. Svaret på brevet i skrivarkursen jag skickade in senast;
4. Ett bra förhållande till ett förlag som verkligen tar sig an debutanter;
5. En hög med lust för skrivandet att ta till när känslan inte finns där, och
6. En massa tid att använda när arbetet och andra tidstjuvar stjäl all ens kraft.

"Det var inga dumma saker", tänkte jag och började med att läsa svaret på kursbrevet. Som vanligt var det både lite bu och bä men mest bä. "Det var nyttiga synpunkter". Som vanligt kände jag att jag verkligen kunde ha nytta av det, precis som alla andra synpunkter som hade kommit med de andra breven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar