fredag 7 maj 2010

SkrivPuff 2010:126 - Om att hushålla

    - Ska jag slänga den?
    - Nä. Varför det?
    - Du använder den ju inte.
    - ...men jag kanske kommer att göra det? Funderade senast igår på det.
    - Den har hängt orörd här i tre år nu. Urtvättad och ful ...
    - Kan kanske ta den till landet då. Kan jag ha på mig när jag målar.
    - Du har fullt med kläder där också, och förresten målar du inte.
    - Det regnade så mycket. Går inte att måla när det regnar.
    - Förra sommaren var varm och fin.
    - Går inte och måla i solsken heller, för den delen.
    - Så då kastar jag den då?
    - Nä. Varför det?
    - Du använder den ju inte. Den hänger bara i vägen och det är överfullt i skåpet.
    - Får jag se på den?
    - Ska jag kasta den eller inte?
    - Kan ha den en sista gång. Synd att kasta något som är nytvättat och struken.
    - Du kan inte ha den här mer. Den är urtvättad och ful och omodern.
    - Som fritidskjorta då?
    - Nä, du kommer aldrig att ha den på dig mer!
    - Vilken skjorta menar du?
    - Den här!
    - Jasså den gamla trasan. Varför sa du inte det på en gång. Kasta skiten eller ta den till trasor...
    - Den här skjortan då?
    - Nä. Varför det?
    Och där någonstans försvann humöret för gott hos kära hustrun. Under den kvällen i alla fall.

5 kommentarer:

  1. Ha, ha...min karl är exakt sådan. Spar och spar...ifall att. Jag är lite mer för att kasta saker, eller ge till stadsmissionen så någon hemlös stackare kan få något nytt.

    SvaraRadera
  2. Ja det är många män som är sådär.

    SvaraRadera
  3. Haha, igenkänning.

    SvaraRadera
  4. Japp, slänga eller inte, det är frågan...:)

    SvaraRadera